Co je výkonnostní marketing a jak funguje

U výkonnostního marketingu platí inzerent marketingovým firmám nebo reklamním platformám pouze v případě provedení předem domluvené konkrétní akce. Například, když hledající proklikne z reklamy na web, nakoupí na stránkách, vyplní kontaktní formulář.

Co je výkonnostní marketing a proč je důležitýmarketing

Dříve byla k inzerci hojně využívána tradiční média, jako jsou noviny, magazíny, televize, rádio. Nevýhodou těchto médii je nemožnost měřit výsledek jednotlivých kampaní a platba fixní částkou za inzerci, nezávisle na výsledku.

V roce 2017 ohlásil generální ředitel Adidasu Kasper Rorsted odklon od inzerce v televizi a přesun do online marketingu. Je přesvědčen, že mladá generace využívá především mobilní telefony k interakci s jejich značkou.

Tento trend lze pozorovat u mnoho dalších velkých společností.  Přestože Nike měl ve čtvrtém kvartále fiskálního roku 2021 pokles celkových prodejů o 38 %, tak jeho digitální prodeje vzrostly o 75 %.

Zatímco tedy tradiční média činila atribuci (vliv jednotlivých kanálů) téměř nemožnou, výkonnostní marketing, také znám jako performance marketing, dává transparentní data, která umožňují dále optimalizovat a zlepšovat výsledky kampaní. Z jeho zaměření na dosažení akcí, měřitelnost a možnost určit návratnost každé kampaně či aktivity plyne název výkonnostní marketing.

Druhy výkonnostních marketingových kanálů

Cílem výkonnostních kampaní můžou být objednávky, vyplněné formuláře, registrace, žádané interakce. Nyní se podíváme na vhodné druhy marketingových kanálů pro výkonnostní kampaně.

1. Search Engine Marketing (SEM)

Jedná se o kombinaci placené reklamy (PPC) optimalizovaných stránek pro vyhledávače (SEO) a obsahového marketingu. Výsledkem je lepší zobrazování stránek ve výsledcích vyhledávání pro jednotlivé vyhledávací dotazy.

2. Reklama na sociálních sítích

Sociální sítě mají mnoho předností. Umožní Vám nastavit kampaně dle Vašich cílů, zacílit na Vaše cílové publikum a získat nové zákazníky. Ať se jedná o Linkedin, Facebook, Instagram nebo Twitter.

3. Nativní inzerce

Jedná se o způsob inzerce, který umožňuje umístit Váš obsah vedle dalšího organického obsahu. Důležité je spolupracovat s kvalitním copywriterem, který vytvoří čtivý obsah a zvolení vhodné platformy.

4. Affiliate marketing

Platíte partnerovi za každý odkaz z jeho webu nebo provedenou transakci. Jedná se o marketingový nástroj, který je založen na provizi a propagační spolupráci.

5. Obsahová (bannerová) reklama

Tyto bannerové reklamy se objevují na Vaší zdi na sociálních sítí nebo v obsahu, který právě čtete. Umožňuje zobrazovat kreativní obsah a videa.

Platební modely a metriky k vyhodnocení výsledků

  • PPC (pay per click) – u tohoto inzertního modelu probíhá platba až v momentě prokliku z reklamy na web
  • CPL (cost per lead) – cílem je dosažení vyplnění formuláře s kontaktními informacemi
  • CPM (cost per impression) – zde je platba za každých 1000 shlédnutí reklamy
  • CPA (cost per acquisition) – inzerent platí v momentě dosažení specifické akce

Závěrem

Abyste dosáhli nejlepších výsledků, pracujte co nejvíce s daty. Na základě nich optimalizujte své kampaně. Potřebujete pomoc s výběrem vhodných kanálů? Neváhejte se na nás obrátit.