Co je SEO? A jak na to!

  • SEO je zkratka pro optimalizaci ve vyhledávačích, která pomáhá vaší stránce umístit se na vyšších pozicích ve vyhledávačích,  jako je Google, Seznam nebo Bing, na cílené dotazy.  

Vyšší umístění je pro majitele webu velice důležité, protože vede k vyšší návštěvnosti webových stránek.

Jednoduše řečeno, výsledky ve vyhledávání na konkrétní dotazy jsou seřazené v seznamu a čím výše v tomto seznamu jste, tím větší návštěvnost webu máte a pravděpodobně budete také mít lepší výsledky v podnikání. 

Než dočtete tento článek, lidé udělají na Googlu několik set tisíc vyhledávání. V dnešní době se hledají téměř všechny informace, služby a produkty na internetu.

Vyšší pozice v Googlu tedy může být mimo jiné velmi efektivní marketingovou strategií, jak docílit návštěvnosti webu bez placené reklamy. 

Jak SEO funguje

Vyhledávače používají specifická pravidla, na základě kterých určují, které stránky se mají zobrazit na konkrétní dotazy.

Jedná se o složitý algoritmus, který je zjednodušeně postavený na mnoha metrikách, které vyhledávačům pomáhají určit kvalitu a relevantnost webu na vyhledávaný dotaz.

Některé ty nejzákladnější uvádíme:

  • Odkazy – odkazy z jiných webových stránek hrají klíčovou roli při určování hodnocení stránek.  Odkaz lze považovat za takový hlas kvality z jiných webových stránek, protože majitelé webových stránek pravděpodobně nebudou odkazovat na jiné weby, které jsou nekvalitní.
  • Obsah – mimo odkazů je samozřejmě velmi důležitý obsah webové stránky, zda je daná stránka relevantní pro vyhledávaný dotaz. Velkou částí SEO je v podstatě tvorba obsahu. V něm se zaměřte na konkrétní vyhledávaná klíčová slova. 
  • Struktura stránky – další klíčovou součástí SEO je struktura stránky. Zahrnutí příslušných klíčových slov do nadpisu, adresy URL a záhlaví stránky jsou důležité věci, které zlepšují SEO webu.

Možnosti optimalizace webu

Ukázali jsme si, jak vyhledávače fungují. Teď se podíváme, jaké máme možnosti zlepšení optimalizace webu. 

  • Analýza klíčových slov – jedná se o jednu z nejdůležitějších částí SEO, která zahrnuje důkladnou analýzu slov, která již máme na stávajícím webu, dále klíčová slova jež na webu používá naše konkurence a klíčová slova, která hledají potencionální zákazníci ve vyhledávačích.  Poté, co si připravíte  nejvhodnější klíčová slova,  se musíte rozhodnout  jak tato slova správně optimalizovat ve stávajícím obsahu webu a jaký nový obsah bude nejlépe vytvořit s využitím právě těchto slov. 
  • Obsahový marketing – po přípravě klíčových slov přichází na řadu obsahový marketing. V podstatě se jedná o aktualizaci stávajícího obsahu vašeho webu, případně budete psát úplně nové texty. Pamatujte na to, že pro Google je důležitý obsah.Doporučujeme si pečlivě připravit kvalitní a působivý obsah, který poskytne lidem relevantní informace a  pokud budou mít také pozitivní uživatelský zážitek, budete mít větší šanci se umístit na vyšších pozicích v organickém vyhledávání. Dobrý obsah se také často sdílí na sociálních sítích. 
  • Vytváření zpětných odkazů – odkazy z externích webů jsou jedním z klíčových faktorů hodnocení v Googlu a i když to může znít jednoduše, jsou pro SEO zásadní. Nejlepší na zpětných odkazech je to, že pomáhají propagovat Váš blog nebo web pouze tím, že jsou na ně odkazy z jiných zdrojů. Mohlo by se to zdát být snadné, ale pokud jde o zpětné odkazy, záleží na jejich kvalitě. Důležité je získávat odkazy z vysoce hodnocených stránek, z respektovaných zdrojů. 
  • On page SEO – mezi běžné praktiky optimalizace stránky patří optimalizace adresy URL, jde o to, aby zahrnovala klíčová slova. Tato slova dále používáme v nadpisech, podnadpisech a použijeme je i při popisu obrázků. Aktualizace meta popisků (tzv. meta description) může být také velmi prospěšná. 
  • Interní odkazy – externí odkazy nejsou to jediné, na čem záleží při správné optimalizaci stránky. Velkou roli totiž hrají také interní odkazy (odkazy na vlastním webu). Je důležité propojit klíčové stránky a používat v těchto odkazech relevantní text, který pomůže zlepšit relevanci stránky na konkrétní výrazy.
  • Schémata –  se používájí k popisu významu obsahu na stránce, například kdo je autorem obsahu. Druhy schémat najdete na stránce Schema.org. Jakmile schémata přidáte na váš web, vytvoříte tím vylepšený popis, který se zobrazí ve výsledcích vyhledávání. Příklad vylepšeného popisu:Díky schématům se vaše webové stránky budou zobrazovat výrazněji. Schémata nejsou jednou z klíčových částí SEO, ale to neznamená, že nejsou důležitý.

Podle studie společnosti Moz existují určité náznaky, že výsledky vyhledávání s rozsáhlejšími úryvky (jako jsou ty vytvořené pomocí schématu) mají lepší míru prokliku.

Příklad rychlé odpovědi Googlu na dotaz, takzvaný “vybraný příspěvek” nebo “Featured snippets”:

Od optimalizace ke konverzi

Správná optimalizace pro vyhledávače nám může zvýšit návštěvnost webových stránek, ale je třeba mít na paměti, že velká návštěvnost našich stránek nám nepomůže v růstu podnikání, pokud se tito návštěvníci nezmění na platící zákazníky. A zde přichází na řadu optimalizace konverze (CRO).

Optimalizace konverze zahrnuje použití metod, jako je A/B testování provedených změn na vašem webu a měření dopadu těchto změn na konverzi. Pouhé získání návštěvnosti webu nestačí, stejně důležité je i to, jak se zákazník bude chovat dále na našich stránkách poté, co na ně dorazil. 

Ale o tom už příště!